سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

خواب دیدم در خواب با خدا گفتگویی داشتم
خدا گفت:
پس می خواهی با من گفتگو کنی؟
گفتم اگر وقت داشته باشید
خدا لبخند زد!
وقت من ابدی است
چه سوالاتی در ذهن داری که می خواهی از من بپرسی ؟
چه چیز بیش از همه شما را در مورد انسان متعجب می کند ؟
خدا پاسخ داد :
این که آنها از بودن در دوران کودکی ملول می شوند
عجله دارند زودتر بزرگ شوند و بعد
حسرت دوران کودکی را می خورند
اینکه سلامتشان را صرف به دست آوردن پول می کنند
و بعد
پولشان را خرج حفظ سلامتی می کنند
اینکه با نگرانی نسبت به آینده
زمان حال را فراموش می کنند
آنچنان که دیگر نه در حال زندگی می کنند
نه در آینده
این که چنان زندگی می کنند که گویی ، نخواهند مرد
و آنچنان می میرند که گویی هرگز نبوده اند
خداوند دستهای مرا در دست گرفت
و مدتی هر دو ساکت ماندیم
بعد پرسیدم
به عنوان خالق انسانها
می خواهید آنها چه درسهایی از زندگی را یاد بگیرند ؟
خداوند با لبخند پاسخ داد :
یاد بگیرند که نمی توان دیگران را مجبور به دوست داشتن خود کرد
اما می توان محبوب دیگران شد
یاد بگیرند که خوب نیست خود را با دیگران مقایسه کنند
یاد بگیرند که ثروتمند کسی نیست که دارایی بیشتری دارد
بلکه کسی است که نیاز کمتری دارد
یاد بگیرند که ظرف چند ثانیه می توانیم زخمی عمیق در دل کسانی که دوستشان داریم ایجاد کنیم
ولی سالها وقت لازم خواهد بود تا آن زخم التیام یابد
با بخشیدن بخشش یاد بگیرند
یاد بگیرند کسانی هستند که آنها را عمیقا دوست دارند
اما بلد نیستند احساسشان را ابراز کنند یا نشان دهند
یاد بگیرند که می شود دو نفر به یک موضوع واحد نگاه کنند
اما آن را متفاوت ببینند
یاد بگیرند که همیشه کافی نیست دیگران آنها را ببخشند
بلکه خودشان هم باید خود را ببخشند
و یاد بگیرند که من اینجا هستم
همیشه

کلمات کلیدی

موزه طراحی و کارخانه ویترا ـ فرانک گهری

شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۳ ب.ظ

موزه طراحی و کارخانه ویترا ـ فرانک گهری

کمپ معماری ویترا یک پارک معماری واقع در ویل آن در راین است که تنها خاص موسسه ویترا در غالب مکانی برای طراحی و فروش مبلمان ویترا ساخته شده است .

در سال 1981، بعد از آتش سوزی بزرگی، بیشتر ساختمان های کارخانه متعلق به سال های 1950 تخریب شدند و این سایت به مجموعه ی نا همگونِ معماری معاصر تبدیل شد .

منتقد معماری، فیلیپ جانسون، یکبار می نویسد : " بعد از مجموعه ویِسِن هاف در سال 1927، این مجموعه، در یک مکان متشکل از ساختمان هایی است که توسط مشهورترین معماران در جهان غرب طراحی شده است " .

در جریان گسترش این مجموعه، معماران درگیر پروژه، به دنبال خلق ساختمان هایی بودند که همزمان متناسب با فضاهای مسکونی اطراف و چشم انداز طبیعی مرزهای سه گانه اش ( سویس، آلمان و فرانسه ) باشد و البته، نتیجه پایانی مجموعه ای از ساخت و پرداختی هدفمند باشد، تراکم و کیفیتی باور نکردنی که مجموعه ویترا را به جاذبه ای برای طرفداران معماری از سراسر دنیا تبدیل می کند .

این مجموعه شامل این ساختمان ها است : خانه ویترا ( طراحی هرزوک و دی مورن : 2010)، ساختمان کارخانه ( دفتر معماری سنا : 2012)، ایستگاه اتوبوس ( جاسفر موریسون : 2006)، ساختمان کارخانه ( آلوارو سیزا : 1994)، ایستگاه آتش نشاتی ( زاها حدید : 1993)، پاویون کنفرانس (تادائو آندو : 1993)، موزه طراحی ویترا (فرانک گهری : 1989)، گالری موزه طراحی ویترا و ورودی مجموعه ( فرانک گهری : 2003 ـ 1989)، ساختمان کارخانه ( فرانک گهری : 1989)، ساختمان های کارخانه (نیکولاس گیمشا : 1986 ـ 1981 )، اِلمان ابزارهای تعادل ( کلاس اُلدِن بِرگ و کوزه وَن براگن : 1984)، فضای گنبد ( به یاد ریپارد بوکمینستیر فولر : 2000 ـ 1975)، ایستگاه پمپ بنزین ( جین پرووه : 2003 ـ 1953)، کیوسک جریان هوا ( 2011 ـ 1986)، دیوگن ( رنزو پیانو : 2013) .

موسسه خصوصی موزه ویترا در سال 1989، توسط سی . ای . اُ رالف فلهبام تاسیس شد . با تمرکز بیشتری بر مبلمان و طراحی داخلی، این موزه آثاری از چارلز و رِی ایامز، جورج نِلسُن، آلوار آلتو، ورنِر پَنتُن، دییِتِر رلمز، ریچارد هاتِن و میچاییل تونِت را نمایش می دهد . این معماری مدرن که مجموعه آثار هنرمندان را در خود جای داده است،

اولین طراحی فرانک گهری در اروپا بود و همچنین شامل کلکسیون شخصی رالف فلهبام، کارگاه ساخت و نگهبانی کارخانه ویترا هم می شود . از آنجا که سبک معماری فرانک گهری را به راحتی می توان شناخت، این پروژه پیکرتراشانه ی کانستراکتیویسم تنها اندکی از طراحی های معمول او متفاوت است که او متریالش را به گچ سفید و فلز زینک ـ تیتانیوم محدود کرده بود .

 

همان طور که خود معمار هم می گوید " من فرم هایی که از اسکچ هایم خلق می کنم، بسیار دوست دارم و این هرگز برای من رخ نمی دهد که بتوانم آن را در طراحی یک ساختمان هم انجام دهم . اولین پروژه ای که این چنین، طراحی اش کردم، ویترا در آلمان بود " . در ساختمانی تنها با 8,000 فوت مربع مساحت، موزه ی دو طبقه ویترا، یکی از بزرگترین کلکسیون های مبلمان دنیا، به همراه آثاری از بیشتر دوره ها سبک های آغازین در قرن نوزدهم تا دوره مدرن است .

باترکیب عملکردی برج ها، رمپ ها و مکعب ها، حجم های این ساختمان را نور و ضرورت های چیدمان فضایی تعیین می کند . در انتهای عقبی ساختمان، سرسرای کارخانه، کاری از نیکولاس گریمشا، هم در اندازه و هم در ارتفاع با ساختمان مجاورش ارتباط پیدا می کند . فضای ارتباطی فرمالی میانه ی این موزه، در برج ها و رمپ ها یافت می شود که همه ی فضاهای کارگاه های ساخت، نمایشگاه، آزمایشگاه، کافه تریا، سالن چند منظوره و دفاتر اداری را به هم مرتبط می کند .

موزه ویترا با مرغزاری از درختان گیلاس احاطه شده و همچنین در نزدیکی مجسمه ابزارهای توازن و پاویون کنفرانس، طراحی تادائو آندو است .

فضای داخلی موزه طراحی ویترا دارای چهار گالری نمایشگاهی بزرگ با دیوارهای سفید یکسان و مساحت حداکثری 700 متر مربع از فضای نمایشگاهی است . منبع اصلی نور پنجره مرکزی از این سقف است که فرم یک شکلش از بیرون قابل رویت است دقیقا همان جایی که نقطه کانونی ساختمان قرار دارد .

همچنین برجستگی در حجم بیرونی همان ساختار موربی است که پلکان را در خود جای داده است . بدین گونه، فرم های تاثیر گذار بیرونی ساختمان را هم عملکردشان تعیین کرد و هم نیاز برای ساختمان پیچیده ی یک موزه شکل داد . در موزه طراحی ویترا، گهری، موفق به ترکیب دو گونه اساسا متفاوت معماری موزه شد .

از یک طرف این ساختمان تفسیری غیر منتظره از " مکعب سفید " به منظور فراهم کردن بافتی خالص برای ارایه نمابشگاه ها است و از طرف دیگر، این موزه در غالب یک مجسمه ی معمارانه ی تصویر نگاری است که به موزه طراحی ویترا کمک می کند تا اعتباری جهانی به دست آورد .

 

مـنـــــــبـع : www.archdaily.com

www.vitra.com

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی