سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

خواب دیدم در خواب با خدا گفتگویی داشتم
خدا گفت:
پس می خواهی با من گفتگو کنی؟
گفتم اگر وقت داشته باشید
خدا لبخند زد!
وقت من ابدی است
چه سوالاتی در ذهن داری که می خواهی از من بپرسی ؟
چه چیز بیش از همه شما را در مورد انسان متعجب می کند ؟
خدا پاسخ داد :
این که آنها از بودن در دوران کودکی ملول می شوند
عجله دارند زودتر بزرگ شوند و بعد
حسرت دوران کودکی را می خورند
اینکه سلامتشان را صرف به دست آوردن پول می کنند
و بعد
پولشان را خرج حفظ سلامتی می کنند
اینکه با نگرانی نسبت به آینده
زمان حال را فراموش می کنند
آنچنان که دیگر نه در حال زندگی می کنند
نه در آینده
این که چنان زندگی می کنند که گویی ، نخواهند مرد
و آنچنان می میرند که گویی هرگز نبوده اند
خداوند دستهای مرا در دست گرفت
و مدتی هر دو ساکت ماندیم
بعد پرسیدم
به عنوان خالق انسانها
می خواهید آنها چه درسهایی از زندگی را یاد بگیرند ؟
خداوند با لبخند پاسخ داد :
یاد بگیرند که نمی توان دیگران را مجبور به دوست داشتن خود کرد
اما می توان محبوب دیگران شد
یاد بگیرند که خوب نیست خود را با دیگران مقایسه کنند
یاد بگیرند که ثروتمند کسی نیست که دارایی بیشتری دارد
بلکه کسی است که نیاز کمتری دارد
یاد بگیرند که ظرف چند ثانیه می توانیم زخمی عمیق در دل کسانی که دوستشان داریم ایجاد کنیم
ولی سالها وقت لازم خواهد بود تا آن زخم التیام یابد
با بخشیدن بخشش یاد بگیرند
یاد بگیرند کسانی هستند که آنها را عمیقا دوست دارند
اما بلد نیستند احساسشان را ابراز کنند یا نشان دهند
یاد بگیرند که می شود دو نفر به یک موضوع واحد نگاه کنند
اما آن را متفاوت ببینند
یاد بگیرند که همیشه کافی نیست دیگران آنها را ببخشند
بلکه خودشان هم باید خود را ببخشند
و یاد بگیرند که من اینجا هستم
همیشه

کلمات کلیدی

اولین کلیسای واحد ـ لویی کان

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴ ب.ظ

اولین کلیسای واحد ـ لویی کان

برود زینکی «لوئی کان» به خاطر الهامات فرهنگی و خلق مکانی با معماری مدرن مشهور است. ممکن است مثل بعضی از پروژه های دیگر در دنیا مشهور نباشد. اولین کلیسای واحد و کامل در راچستر، نیویورک که یکی از آثار گیرا و جذاب کان می باشد. با تکمیل تا حدودی بعد از موسسه سالک در سال 1976 در این ساختمان، جایگزین کلیسای قبلی که توسط ریچارد آبجون موسس AIA گردید که ملی شد . اولین کلیسای واحد که با طراحی مدرن و با ارزش های سنتی موحد که جامعه را ارتقاء می بخشد و درقلب هر کس ساختمان محراب را ترسیم می کند. بروس کولمن موقعی که کان در ابتدا شروع به عضوگیری اعضای انجمن می کرد، پیشوای روحانی آرمان و دلایل منطقی کلیسای واحد و مستقل و مشارکتی علم و مذهب را توضیح می داد. این ملاقات ها موجب شد کان شروع به ترسیم یک تخته سیاه کند که علائمی از ادغام کلیسا با علم را نمایان کند.

در چشمان او، علامت سوالی بر روی تخته سیاه علامت محراب است که همه سوالات جهان در آن اتفاق می افتد و مثل سوار شدن فردی که در کشتی زندگی سوار می شود و میخواهد به حقیقت برسد. حقیقتی که طی فرایند طبیعی زندگی به وقوع می پیوندد. درجاهایی اطراف محراب کان کلاس های درسی را برای مدرسه و تعلیم داده است. این گونه کلاس های درسی نشانگر سوالات برانگیخته ذهن افراد بود. کلاس های درسی و محراب به وسیله یک قطعه متحرک که اطراف محراب را می پوشانید پل زده شده و همه شیوه های افکار و اعتقادات کلیسای موحد به شکلی همگرا به ذهن می آید و با جایگاه معماری الهیات و خداشناسی همراه با محلی برای یادگیری، تفکر، سوال پرسیدن و کشف و جست و جو. اولین کلیسای واحد مشابه همه پروژه های کان یک خاصیت واثر تاریخی به همراه دارد. کلیسا و مدرسه در منطقه راچستر و مکان و موقعیت برجسته به حساب می آیند.

آجرکاری و بتون ریزی به ساختمان نما و جلوه خاصی می دهد، اما طراحی پرهزینه و سنگین تاریخی فضای داخلی آن به ویژه مکان ها عبادت آن بسیار روشن می نماید. چون کلاس های درس در پیرامون ساختمان قرار دارند، حس نظم و قاعدگی در کلاس های درس پرنور و روشن می دهد. نمای بیرونی قالب های پنجره موجب کنترل نور در کلاس های درس می شود و نور متعادل می گردد. مجزا بودن کلاس ها موجب شده بین کلاس ها فضا برای نشستن و گشت و گذار دانش آموزان و بچه ها فراهم گردد. محراب که در مرکز ساختمان قرار دارد موجب هدایت نور به داخل ساختمان می شود.

برج های کناری عاملی جهت تغییر نور گردیده و با تغییر فصول نیز تغییر می یابد. در تمام معماری کان، نور مهم ترین جزء طراحی محسوب می شود اما شیوه به کارگیری و طراحی محراب با مواد خاصی جلوه خاصی بدان بخشیده است. مواد ساده به کار رفته که نیاز به هیچگونه نمای دیگر نمی باشد. اومعتقد است نمای سیمان با تخته های چوبی برای این کار کافی است که حالت عرفانی و هنری با نور و نمای ساختمان به دست آمده است. سیمان و آجر با کیفیت حالت تابان و درخشندگی و با رنگ روشن را جلوه می نماید. گرچه اولین کلیسای واحد، یکی از ساختمان های مشهور کان نمی باشد با این حال بسیار جذاب و گیراست. طراحی با سیمان و سیستم های نور طبیعی از جمله مشخصه های معماری کان می باشد و کلیسای واحد یکی از ظریف ترین نمونه هایی است مبنی بر اینکه چگونه معماری می تواند اثرات قابل تبدیل داشته باشد، نه تنها نور و طراحی بلکه درک تئوریکی و ساختار مجدد استفاده از فضا هم می تواند شاخص باشد.

 

 

مـنـــــــبـع : www.archdaily.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی