سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

خواب دیدم در خواب با خدا گفتگویی داشتم
خدا گفت:
پس می خواهی با من گفتگو کنی؟
گفتم اگر وقت داشته باشید
خدا لبخند زد!
وقت من ابدی است
چه سوالاتی در ذهن داری که می خواهی از من بپرسی ؟
چه چیز بیش از همه شما را در مورد انسان متعجب می کند ؟
خدا پاسخ داد :
این که آنها از بودن در دوران کودکی ملول می شوند
عجله دارند زودتر بزرگ شوند و بعد
حسرت دوران کودکی را می خورند
اینکه سلامتشان را صرف به دست آوردن پول می کنند
و بعد
پولشان را خرج حفظ سلامتی می کنند
اینکه با نگرانی نسبت به آینده
زمان حال را فراموش می کنند
آنچنان که دیگر نه در حال زندگی می کنند
نه در آینده
این که چنان زندگی می کنند که گویی ، نخواهند مرد
و آنچنان می میرند که گویی هرگز نبوده اند
خداوند دستهای مرا در دست گرفت
و مدتی هر دو ساکت ماندیم
بعد پرسیدم
به عنوان خالق انسانها
می خواهید آنها چه درسهایی از زندگی را یاد بگیرند ؟
خداوند با لبخند پاسخ داد :
یاد بگیرند که نمی توان دیگران را مجبور به دوست داشتن خود کرد
اما می توان محبوب دیگران شد
یاد بگیرند که خوب نیست خود را با دیگران مقایسه کنند
یاد بگیرند که ثروتمند کسی نیست که دارایی بیشتری دارد
بلکه کسی است که نیاز کمتری دارد
یاد بگیرند که ظرف چند ثانیه می توانیم زخمی عمیق در دل کسانی که دوستشان داریم ایجاد کنیم
ولی سالها وقت لازم خواهد بود تا آن زخم التیام یابد
با بخشیدن بخشش یاد بگیرند
یاد بگیرند کسانی هستند که آنها را عمیقا دوست دارند
اما بلد نیستند احساسشان را ابراز کنند یا نشان دهند
یاد بگیرند که می شود دو نفر به یک موضوع واحد نگاه کنند
اما آن را متفاوت ببینند
یاد بگیرند که همیشه کافی نیست دیگران آنها را ببخشند
بلکه خودشان هم باید خود را ببخشند
و یاد بگیرند که من اینجا هستم
همیشه

کلمات کلیدی

آیا ایران از اکسپو میلان کنار گذاشته می شود؟

شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰ ب.ظ

آیا ایران از اکسپو میلان کنار گذاشته می شود؟

نمایشگاه مهم و جهانی “اکسپو” رویدادی است که در آن کشورها دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با دورنمای توسعه و اهداف کلان خود را به نمایش می گذارند.

این نمایشگاه هر ۵ سال یکبار برپا می شود و اولین آن در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و تا کنون ۲۶ شهر این نمایشگاه را برگزار کرده اند و این دوره در سال ۲۰۱۵ در شهر “میلان” برگزار خواهد شد.

“نمایشگاه اکسپو” از لحاظ اهمیت و جایگاه بین المللی، سومین رویداد جهانی بعد از بازیهای المپیک و جام جهانی شمرده می شود.

جدی ترین حضور ایران به سال ۱۹۶۷ بر می گردد که در مونترال برگزار شد که با تلاش و پیگیری مهندس فرمانفرمائیان محقق گردید.

در ایران سازمان برگزار کننده،  شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران وابسته به اتاق بازرگانی می باشد.

“نمایشگاه اکسپو” گذشته در کشور چین و در شهر “شانگهای” برگزار شد که حاشیه های فراوانی را برای ایران به همراه داشت. [اینجا]

مهمترین آن حاشیه ها، تعلل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در ارائه طرح در زمان تعیین شده  و تاخیر در اجرای پروژه بود که در نهایت محل اصلی غرفه ایران به رژیم صهیونیستی (اسرائیل) واگذار شد و پس از رایزنی های فراوانی فضایی در میان غرفه  کشور لبنان و کره شمالی برای ایران در نظر گرفته شد.

البته به غیر از تاخیر در اجرای بسیار ضعیف غرفه ایران در سال ۲۰۱۰، حاشیه های فراوان دیگری نیز بوجود آمد که در غرفه کمتر کشوری شاهد اینگونه مسائل می توان بود. یکی از این حاشیه ها  در اختیار قرار دادن بخشی از غرفه ایران به یک فروشنده ژاپنی جهت فروش بستنی و چای ایرانی بود!

البته پس از بازتاب گسترده رسانه ای این حضور ضعیف در سایت معماری نیوز در سال ۸۹  و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که در این مدت بیشترین تلاش خود را حضور مثبت و قوی در فضای بین الملل معطوف داشته است، امید می رفت که مسئولین امر با درک صحیح و معقول تری در این مدت، به فکر اعتلای کشور و حضور حداکثری و موثر در این اکسپو که در شهر میلان برگزار می شود  بیفتند.

بعد از انتقادات فراوان و حضور بسیار ضعیف ایران در اکسپو شانگهای در سال ۲۰۱۰، مسئولین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در اعلان فراخوانی در اسفند ۹۱ اقدام به انتخاب مشاورین صاحب صلاحیت کردند که در اردیبهشت ۹۲ مرحله اصلی مسابقه  ابتدا با انتخاب ۸ شرکت مهندس مشاور آغاز گردید ، سپس با افزودن ۵ مهندس مشاور دیگر (به دلیل نا معلوم ) با حضور ۱۳ شرکت مهندس مشاور به کار خود ادامه داد که در آن ۱۲ طرح معماری در واپسین روزهای تابستان ۹۲ تحویل دبیرخانه نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران شد.

با توجه تاکید کمیته فنی مستقر در “اکسپو میلان” به تمامی کشورها برای ارسال طرح های پیشنهادی خود تا پایان سپتامبر (۸ مهرماه ۹۲) و با پایان یافتن مهلت مذکور و همچنین عدم برگزاری مراسم داوری تا این لحظه، این نگرانی وجود دارد که مانند سالهای قبل این اتفاق ناگوار مجدد چهره کشور ایران را مخدوش کند.

مسئولین امر بایستی توجه کنند که ایران با توجه به قدمت و سابقه تاریخی و با وجود معماران و طراحان بزرگ در خور این بی مهری و بی مسئولیتی نیست.

از این رو ۱۳ شرکت مهندس مشاور با انتشار نامه ای سرگشاده از مسئولین تقاضای رسیدگی و ورود سازمانهای ذی ربط مانند وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و نهادهای مسئول آموزشی مانند دانشگاه ها را در هدایت و کنترل موضوع غرفه ایران و “اکسپو میلان” از مراحل اولیه طراحی؛ اجرا، تجهیز و بهره برداری را ضروری دانستند.
در این بیانیه آمده است:

«به نام خدا»

رویداد عظیم ، تاثیر گذار و پر اهمیت اکسپو که از آن به المپیک فرهنگی در مقیاس جهانی تعبیر می گردد هر ۵ سال یکبار برگزار شده که اکسپوی آینده که در سال ۲۰۱۵ و در شهر میلان برگزار خواهد شد با شعار و موضوع اصلی ” تغذیه زمین ، انرژی برای حیات ” و شعار فرعی ” غذا و فرهنگ ” به دور از روابط انتفاعی به دنبال نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی ، اجتماعی ، علمی و اقتصادی کشورها در چارچوب موضوع اصلی نمایشگاه و دورنمای توسعه آن و در نظر گرفتن اهداف هزار سوم سازمان ملل متحد می باشد .

بهترین راه تاثیرگذاری مفاهیم و موضوعات اکسپو و اهداف و سیاست های کلان برگزار کنندگان در کالبد و فیزیک مجموعه اکسپو در ایده پردازی و طراحی معماری غرفه ها و پاویون ها هم ارزش با چشم انداز و منظر و پرداختن به وجوه بصری نمایشگاه از جمله حجم بیرونی ، طراحی داخلی ، گرافیک محیطی ، هوشمند سازی فضاها و … خواهد بود و نکته قابل توجه و دلگرم کننده در این عرصه بزرگ جهانی ، به کارگیری طراحان ، مهندسین و هنرمندان در طراحی و ابداع طرح و نقشه غرفه کشور خود با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و در نظر گرفتن توانمندی ها و سنت های دیرین هر کشور و ارائه مفهومی جدید از آنها در فضای شگفت آور اکسپو می باشد که در همین راستا شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت حمایت از ظرفیت های مهندسی کشور اقدام به برگزاری مسابقه معماری برای طراحی غرفه ایران نموده و پس از اعلان فراخوان در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ و در پی آن انتخاب مشاورین صاحب صلاحیت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ مرحله اصلی مسابقه با حضور ۱۳ شرکت مهندسین مشاور در نیمه دوم مرداد ماه آغاز گردید و ۱۲ طرح معماری در واپسین روز تابستان ۱۳۹۲ تحویل دبیرخانه شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی گردید.

با توجه به تاکید کمیته فنی مستقر در اکسپو میلان به تمامی کشورها برای ارسال طرح های پیشنهادی خود تا پایان سپتامبر ۲۰۱۳  ( ۸ مهر ماه ۱۳۹۲ ) و پایان یافتن مهلت مذکور و همچنین عدم انجام مراسم داوری طبق وعده پیشین مدیران نمایشگاه ، نگرانی تمامی مشاورین حاضر در مسابقه ، عقیم ماندن تلاش های آنها که فقط به منظور اعتلای فرهنگ معماری و افزایش اعتبار مهندسی کشور در عرصه جهانی اکسپو حاضر به همکاری و ارائه طرح با وجود هزینه های گزاف خدمات مهندسی شده بودند ، می باشد که امیدوار است مسئولین و مدیران مربوطه با نگاهی مسئولانه و ناشی از تدبیر مهندسی ، نسبت به برگزاری مراسم داوری با حضور داوران و اساتید شناخته شده حرفه ای و انتخاب طرحی ممتاز که نماینده واقعی جامعه مهندسی و معماری ایران باشد اقدام نمایند .

بنابر موارد فوق ، امضاء کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان شرکت های مهندسین مشاور ارائه کننده طرح در مسابقه اکسپو میلان در جلسه ای که روز چهارشنبه مورخ ۱۷/۰۷/۹۲ در دفتر جناب آقای دکتر مظاهریان رئیس محترم دانشکده معماری پردیس دانشگاه تهران تشکیل گردید بر موارد زیر تأکید و تقاضای پیگیری مجدانه نمودند :

۱-    باتوجه به سیاست های کمیته فنی اکسپو میلان که آخرین مهلت ارسال طرح از طرف کشورهای متقاضی را ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ معادل ۸ مهر ماه ۹۲ تعیین نمود و زمان مذکور نیز پایان پذیرفته است نسبت به برگزاری هر چه سریع تر جلسه داوری و اعلان طرح منتخب اقدام لازم مبذول گردد.

۲-    نظر به اهمیت ملی موضوع پروژه که بیانگر تصویر و حیثیت مهندسی کشور از یک سو و فرهنگ و ظرفیت های فنی کشور در زمینه های کشاورزی و فرهنگ تولید غذا ، دستاوردهای با ارزش زیست محیطی معماری ایرانی و انطباق هدفمند آن با شعار موضوع اکسپو میلان که تغذیه زمین ، انرژی برای حیات می باشد ضرورت ورود سازمان ها و نهادهای ذی ربط مانند وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان میراث فرهنگی و نهادهای متولی آموزش مانند دانشگاه ها در هدایت و کنترل موضوع غرفه ایران در اکسپو میلان از مراحل اولیه طراحی تا اجرا و تجهیز و بهره برداری ضروری می باشد.
در خاتمه ضمن تشکر از توجه به موارد فوق ، خواهشمند است با توجه به نگرانی جامعه مهندسی ایران نسبت به تنزل سطح مداخله و ارائه خدمات مهندسی ایران در اکسپو میلان و محروم شدن از داشتن یک پروژه اختصاصی که نمایانگر معماری و فرهنگ ایرانی است به برپایی غرفه در یک سالن همگانی ، نسبت به بررسی موضوع ، ارائه راهکار ، صدور دستور پیگیری و انعکاس شفاف آن به جامعه مهندسی کشور ، اقدام لازم صورت پذیرد.

لازم به توضیح می باشد که در صورت عدم انجام تعهدات و ارائه طرح های پیشنهادی در زمان مقرر ، کمیته برگزاری اکسپو در کشور ایتالیا نسبت به باز پس گیری زمین تخصیص داده شده و کاهش حوزه مداخله کشور ها در ساخت بنای مورد نظر خود اقدام جدی خواهند نمود.

تنظیم کننده : مهرداد زواره محمدی

مهندسین مشاور شرکت کننده در مسابقه به ترتیب حروف الفبا :
۱-    مهندسین مشاور اثر
۲-    مهندسین مشاور ارگ بم
۳-    مهندسین مشاور ایران بن
۴-    مهندسین مشاور بلند پایه
۵-    مهندسین مشاور رهشهر
۶-    مهندسین مشاور عمارت خورشید
۷-    مهندسین مشاور فردا فن پارس
۸-    مهندسین مشاور فرنهاد
۹-    مهندسین مشاور ماهر و همکاران
۱۰-    مهندسین مشاور موج نو
۱۱-    مهندسین مشاور موننکو
۱۲-    مهندسین مشاور نقش جهان پارس

08-11-01-500

08-11-02-500

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی