سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

اگر امروز تنـــــهایم،خودم دیـــــــروز بـــد کردم

سمفونی مردگان

خواب دیدم در خواب با خدا گفتگویی داشتم
خدا گفت:
پس می خواهی با من گفتگو کنی؟
گفتم اگر وقت داشته باشید
خدا لبخند زد!
وقت من ابدی است
چه سوالاتی در ذهن داری که می خواهی از من بپرسی ؟
چه چیز بیش از همه شما را در مورد انسان متعجب می کند ؟
خدا پاسخ داد :
این که آنها از بودن در دوران کودکی ملول می شوند
عجله دارند زودتر بزرگ شوند و بعد
حسرت دوران کودکی را می خورند
اینکه سلامتشان را صرف به دست آوردن پول می کنند
و بعد
پولشان را خرج حفظ سلامتی می کنند
اینکه با نگرانی نسبت به آینده
زمان حال را فراموش می کنند
آنچنان که دیگر نه در حال زندگی می کنند
نه در آینده
این که چنان زندگی می کنند که گویی ، نخواهند مرد
و آنچنان می میرند که گویی هرگز نبوده اند
خداوند دستهای مرا در دست گرفت
و مدتی هر دو ساکت ماندیم
بعد پرسیدم
به عنوان خالق انسانها
می خواهید آنها چه درسهایی از زندگی را یاد بگیرند ؟
خداوند با لبخند پاسخ داد :
یاد بگیرند که نمی توان دیگران را مجبور به دوست داشتن خود کرد
اما می توان محبوب دیگران شد
یاد بگیرند که خوب نیست خود را با دیگران مقایسه کنند
یاد بگیرند که ثروتمند کسی نیست که دارایی بیشتری دارد
بلکه کسی است که نیاز کمتری دارد
یاد بگیرند که ظرف چند ثانیه می توانیم زخمی عمیق در دل کسانی که دوستشان داریم ایجاد کنیم
ولی سالها وقت لازم خواهد بود تا آن زخم التیام یابد
با بخشیدن بخشش یاد بگیرند
یاد بگیرند کسانی هستند که آنها را عمیقا دوست دارند
اما بلد نیستند احساسشان را ابراز کنند یا نشان دهند
یاد بگیرند که می شود دو نفر به یک موضوع واحد نگاه کنند
اما آن را متفاوت ببینند
یاد بگیرند که همیشه کافی نیست دیگران آنها را ببخشند
بلکه خودشان هم باید خود را ببخشند
و یاد بگیرند که من اینجا هستم
همیشه

کلمات کلیدی

خانه ارو سارینن با همکاری چارلز ایمز

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۹ ق.ظ

خانه  ارو سارینن با همکاری چارلز ایمز

خلق پروتوتیپ هایی برای فضاهای مدرن در زبان معماری مدرن اواسط قرن بیستم تقریبا به وسواس بدل شده بود. دغدغه نسبت به خصلت معماری فضاهای داخلی و نوع و شیوه ی زندگی ای که این فضا تضمین می کرد چنان نقش حیاتی ای در هویت و ماهیت شهروند سال های پس از جنگ داشت که معماران مدرنیست آ را به اولویتی بدل ساختند تا حداقل نگرشی جامع الاطراف نسبت به نحوه ی شکل گیری فصول مشترک میان تکنولوژی و زندگی معاصر بیابند. با رشد و توسعه ی حومه ی شهرها، که در هیچ کجا به اندازه ی کالیفرنیا قابل مشاهده نبود، مسابقات بی شماری در آمریکا برگزار می شدند که هدف همگی آن ها یک چیز بود: ارائه نسخه ای مدرن از خانه ی سنتی تک خانواری. در شماره ژانویه 1945 مجله ی Arts & Architecture، سردبیر مجله جان انتنزا بیانیه ای منتشر ساخت که طی آن بر اهمیت تولید انبوه اجزاء ساختمان جهت وضع استانداردهایی در ساخت و ساز مدرن و نیز مقرون به صرفه بودن طراحی ها تاکید می کرد.

خانه ی مطالعه ی موردی شماره 9، طراحی شده برای جان انتنز، پروژه ای بود که ارو سارینن و چارلز ایمز در آن همکاری مشترک داشتند. این خانه جنب خانه مطالعه موردی شماره 8 واقع است که امروز تحت عنوان "خانه ایمز" شناخته می شود. پلان سایت دو ساختمان را نشان می دهد که به صورت همزمان طراحی شده اند، اما بیان معماری آن ها تفاوت های اساسی با یکدیگر دارد. وقتی مجله Arts & Architecture دست به انتشار پلان هر دو خانه مطالعاتی زد، نام های سارینن و ایمز را به عنوان معمار آن ها قید کرد. البته، سارینن فقط در مرحله ی احداث خانه ی شماره 9 دخالت داشت.

لی آﺅت از نظر پلان به طرز حیرت انگیزی ساده است. یک مدول 28/2 متری تکرار شونده موقعیت همه ی پارتیشن های داخلی را در یک مربع 16*16 متر تعیین کرده است. حجم ساختمان در سه یال عمدتا صلب به نظر می رسد که منافذ معدودی در آن جا به چشم می آیند. یال سوم ساختمان از نمای جنوبی کمال استفاده را به عمل آورده، چهارچوب پنجره ی سرتاسری از سقف تا کف آن نمای زیبایی از اقیانوس آرام را قاب بندی کرده است. به استثنای یک ستون، سقف یک پارچه ای مرکب از نوارهای باریک چوبی، سازه ی فولادی ساختمان را به کل از دیده پنهان داشته است. یک منطقه ی گود در اتاق نشیمن هست که جزئا توسط یک شومینه تقسیم شده و احساس تقسیم کاربردی فضا را در بیننده پدید آورده، و در عین حال عملا فضا را باز و گشوده رها ساخته است.

معماری و طراحی در اعلایی در یکدیگر ممزوج گشته اند. ایمز و سارینن بر این نکته اتفاق نظر داشتند که عمل طاحی ساختمان می باید همه ی مصنوعات ساخته ی دست بشر صرف نظر از ابعاد و مقیاسات آن ها را شامل شود. آن دو با هکاری یکدیگر خانه مطالعات موردی شماره 9 را به عنوان طرحی "جامع" بدل ساختند. بسیاری از قطعات مبلمان که قبلا آفریده بودند را به دقت و ظرافت هر چه تمام تر در فضای داخلی خانه قرار دادند. ادگاردو کونتینی که مسئولیت بسیار ی از سازه های مدرنیستی ایالت کالیفرنیا را پذیرفته بود، مهندس سازه ی ورسیون اول خانه ی شماره 8 و نیز خانه شماره 9 شد.

این خانه اندک زمانی پس از تکمیل به فروش گذاشته شد و وضعیت اصلی ان دستخوش استحاله و تغییر اساسی گردید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی